1- BANA RENK BUL:
Evde, otobüs durağında, lokantada, parkta vs. oturuken, çocuğunuzdan etrafınızda gördüğü kırmızı renkli, sarı renkli, turuncu renkli... nesneleri saymasını isteyebilirsiniz. Bu arada henüz bilmediği renkleri öğrenme fırsatı bulacaktır. Her bulduğu renkte kendisini tebri etmeyi unutmayın. Sizin mutlu yüz ifadeniz onu yeni şeyler öğrenmeye teşvik edecektir.
2- BASKET OYUNU:
Gerekli olanlar: Çoraplar yada yumuşak toplar, çamaşır sepeti.
Çocuğunuzun bütün çoraplarını dışarı çıkarın. Birlikte bunları top şeklinde katlayın. Odanın diğer tarafına boş bir çamaşır sepeti koyun. Çocuğunuz çorap toplarını tek tek atarak sepete koymaya çalışsın. Sepete giren her çorapta bir puan kazansın. Oyunun sonunda sepete giren toplarla dışarıda kala topları saysın. Eğer sayı saymayı bilmiyorsa birlikte sayın, böylece öğrenir. İçerideki topların sayısı aldığı puanı gösterecektir. Çocuğunuz, bu aktivite ile hem basket oyununun ne olduğunu, hem de sayıların ne anlama geldiğini kolayca kavrayacaktır.
KÜÇÜK ÇOCUKLAR İÇİN PARMAK OYUNLARI:
3- BAŞ PARMAKÇIK
Baş parmakçık, baş parmakçık!
Neredesin? Neredesin?
-Buradayım efendim.(sağ el yumulu, baş parmak açık ve dik olarak arkadan çıkarılır.)
-Buradayım efendim.(Sol el yumulu, baş parmak açık ve dik olarak arkadan çıkarılır.)
Nasılsın efendim?
-Teşekkür ederim.(iki parmak tokalaşır.)
Parmak kaç, parmak kaç. (Sağ ve sol el kapalı olarak arkaya saklanır, sonra sırası gelen parmakla oynanır.)
4-HER ŞEYDEN BİR HİKAYE
Gerekli olanlar: Değişik ev eşyası, büyük bir torba
Kitap, anahtar, oyuncak hayvan gibi hikaye oluşturmaya uygun altı-yedi tane ev eşyasını büyük bir torbaya koyun. Her bir nesneyi teker teker torbadan çıkarıp onlarla başlayan küçük hikayecikler oluşturun. "Bir zamanlar küçük bir tavşancık yaşarmış, bu tavşancık bir gün anahtarıyla oynarken..." Çocuğunuzun da bu oyuna katılmasını hikayeyi oluşturmasını teşvik edin.
5- TAKLİT ET
Çocuğunuzun sizin yaptıklarınızı ve çıkardığınız sesleri taklit etmesini sağlayın. Bazen bir aslan, bazen bir at, bazen bir buharlı tren olun.
6- SAYI SAYMA
Gerekli olanlar: Küçük ev ve mutfak eşyaları (kendisine zarar vermeyecek olanlar)
Çocuğunuza ev eşyalarını sayma ödevi verin. Örneğin kaç çatal,kaşık olduğunu; kaç tane bardak olduğunu, kaçtane vazo olduğunu, kaç mandal olduğunu...vb. Bu işi dışarıda yürürken de sürdürebilirsiniz. Kuşları, çiçekleri, arabaları sayabilir.
7- BİR İKİ ANNEMİN FİKRİ
Kafiyeyle sayı saymak, çocuğunuzun sayıları hafızasında tutmasına yardımcı olacaktır.
Bir, iki annemin fikri;
Üç, dört üstümü ört;
Beş,altı iyi kahvaltı ;
Yedi, sekiz bazıları ikiz ;
Dokuz,on oyuna son.
ya da ;
1,2,3 ler yaşasın Türkler
4,5,6 Polonya battı
7,8,9 Alman domuz
10,11,12 İtalya tilki
13,14,15 Ruslar kalleş
16,17,18 Portekiz gibi çocukluğumuzun tekerlemeleriyle sayıları öğretebilirsiniz...
8- PARMAK OYUNLARI
Benim bir küçük bahçem var, (iki el birleştirilip yuvarlak bahçe yapılır)
Onu çok dikkatli kazarım. (parmaklar tırmık gibi yapılır.)
Çiçek tohumlarını buraya ekerim. (El ile tohum ekme hareketi yapılır)
Yağmur yağacak, (Ellerle yağmur hareketi yapılır)
Yağmur yağacak.
Çiçekler büyüyecek.(Ellerle büyüme hareketi yapılır.)
9- GÜNLERİ ÖĞRENMEK:
Gerekli Olanlar:Oyuncaklar
Çocuğunuzun en çok sevdiği yedi oyuncağı seçin. Bu oyuncakların her birine bir gün ismi verin. Her sabah kalktığınızda o günün adını taşıyan oyuncağı çocuğunuza verin. Böylece kısa zamanda günleri öğrenmiş olacaktır.
10- MUTLU YÜZLÜ SANDVİÇLER:
Gerekli Olanlar: Ekmek, fıstık ezmesi, çikolata tanecikleri.
Bir dilim ekmeğin bir yüzüne fıstık ezmesi sürün. Çocuğunuza çikolata parçacıkları verin ve bu dilimin üzerine gözler, burun ve gülen bir ağız yapsın. Böylece, mutlu bir yüz oluştursun.
11- BOVLİNG:
Gerekli Olanlar: 8-10 adet plastik içecek şişesi, platik top.
Bahçede yada evde düz bir alana plastik şişeleri birine top vurduğunda diğerleri de devrilecek şekilde dizin. Şişelerden 5-6 metre uzağa bir çizgi çizin. Çizginin gerisinde durun ve topu atarak şişeleri devirmeye çalışın. Bu oyun grup halinde daha zevkli geçer.
12- TEKERLEMELER:
Gerekli Olanlar: Sadece zamanınız
Arka arkaya kaç defa, hızlı bir şekilde, "Burası yaz köşesi, burası kış köşesi" diyebilirsiniz? Çocuğunuza bunu bir defa söyleyin. Büyük ihtimalle ikiniz de birkaç defa arka arkaya kekeledikten sonra kahkahalarınızı tutamayacaksınız. Oyunu, "Bir berber bir berbere gel beraber bir berber dükkanı açalım demiş", yahut " Bu yoğurdu sarmısaklasak da mı saklasak, sarmısaklamasak da mı saklasak ," gibi değişik tekerlemelerle renklendirebilirsiniz. Eşiniz de katılırsa gülüşmeler kesinlikle bulaşıcı hale
gelecektir.
PARMAK OYUNLARI:
13- YAVRU ARI:
Anneme bir yavru arı götürüyorum.(Eller karşılıklı getirilir ve içinde arı varmış gibi yapılır)
Çok sevinecek.
Anneme bir yavru arı götürüyorum,
Kim bilir ne diyecek.
Ufff... beni soktu. (Acı ile parmaklar açılır, eller silkelenir.)
14- KELİME TOMBALASI:
çocuklara oyunla birşeyler öğretmenin güzelliklerinden bahsediyorsun.Kesinlikle katılıyorum. Bunu birebir yaşayarakta gördüm ve bir oyunumu da senle paylaşmak istedim. Benim oğlum bu sene birinci sınıfa gidiyorve inanılmaz oyun çocuğu. Bundan sebep 1.dönem okumayı söktüremedim.Sömestr tatilinde kara kara bu çocuğa nasıl okuma yazma söktürürüm diye düşünürken aklıma bir fikir geldi.Tombala yaptım. Nasıl mı ? Bildiğimiz tombala oyunu. Ben aynen Tombala kartonu gibi kartonlar yapıp boş kutulara rakam yerine hece ve kelimeler yazdım. Ayrıca yine küçük küçük kare şeklinde kestiğim kartonlara da bu hece ve kelimeleri yazdım.Bu oyunda tek kural bez torbaya koyduğumuz bu ufak kartoncukları oğlum çekip okudu ve okuduğu bu yazıları aynı zamanda kartondan bularak okumasını daha da pekiştirmiş oldu....Böylece okumakla hiç işi olmayan oğluma okumayı hem sevdirdim hem de öğrettim. Tavsiye ederim.
15- HARF TANIMA:
Çocuğunuz küçük ve harfleri öğretmek istiyorsanız önce sesli harflerden başlayın. Bu harfleri fon kartonuna yazıp kesin.. Büyük ve küçük harf olarak. Her kartı gösterdiğinizde hangi harf olduğunu söylesin. Yalnız burada önemli bir nokta daha var. Aynı renk fon kartonuna yazmanızı tavsiye ediyorum. Çünkü rengi ezberleyip o renk kartonu gördüğünde harfi söyleyebilir harfi öğrenmemiş olur. Harflerin yazılı olduğu bu kartonları yere saçıp "hadi bana şimdi küçük e harfini bul bakalım" diyebilirsiniz.Her bulduğunda onu motive edici sözler söylemeyi unutmayalım. Bulamadığında da lütfen motive edelim kırmayalım çocuklarımızı.
Sesli harfleri öğrendikten sonra sessiz harfleri de öğretebilirsiniz. Ancak bunu sınıf öğretmenlerinden öğrenerek yapın. Çünkü sessiz harfleri "Ç" Çe diye çocuğunuza öğretmeyeceksiniz. Sadece sesi vermelisiniz. Harfi Çe diye öğretirseniz. yanına a getir dediğinizde Çea diyecektir. Lütfen dikkat edelim! yardım edelim derken çocuğun kafasını karıştırmayalım.
16- SIRTA HARF YAZMA OYUNU:
Okulda öğrenciler arasındada oynatılabilir, evde çocuğunuzla da oynayabilirsiniz.
Çocuğunuzun sırtına bir harf, hece, yada kelime yazın. Sırtı dönük olan çocuğunuz eğer bunu okuyabilirse alkışlayın. Sırta yazılırken mutlaka parmakla yazılmalıdır.
17- ADAM ASMACA:
Bu oyunu da okulda ya da evde çocuğunuzla oynayabilirsiniz. Öncelikle elinize bir kağıt kalem alın ve konu belirleyin. Hayvanlar,meyveler, eşyalar gibi.. Bu oyunu eminim ki herkes biliyordur ama yine de anlatıyorum. Kelime sayısı kadar yatay çizgi çizin. Çocuğunuz bir harf söylesin. Siz de var olan harfleri çizgilerin üzerine yazın. Yok olanlarda adamın teker teker vücudunu oluşturun. İnşallah idam olmaz. En çok sevilen oyunlardan biridir bu..
18- TREN:
Eğer sayıları öğretmek istiyorsanız tern oynayın çocuğunuzla. Ben bu oyunla öğrettim. Hem de 4 yaşındayken. Bildiğiniz gibi sayıları iki ayrı kağıda 1 den 10 a kadar yazın.
Önce çocuğunuz başlasın. Bir sayı yazsın siz bilmeye çalışın. Her bilemediğiniz de sayının bir kenarına bir çizgi çizsin. Bildiğinizde sayıları yazma sırası size geçecek. Bir sayı dört defa bilinmediği zaman kutunun içinde yer alır. artık bir vagon oluşmuş demektir bacasını, tekerleklerini ve dumanını çizdirip o sayıyı yolculuğa çıkartabilirsiniz...Çuf çuf çuf...
19- TEK-ÇİFT :
Bu oyun sınıf içinde oynanabileceği gibi çocuğunuzla siz de oynayabilirsiniz.
Oyunculardan biri tahtaya çıkarak yüzünü arkadaşlarına doğru döner. Elini arkasına gizleyip, parmaklarından bir kısmını kapatıp, bir kısmını açar. Öğrencilerden birine, "tek mi, çift mi? " diye sorar. Parmaklardan açık olanların tek veya çift olduğunu tahmin eden öğrenci ebe olur.
20- BOMMM !
Çocuklar bir halka olur. Oyunu yöneten; bir öğrenciden başlayarak sayı saydırır. Önceden tespit edilen bir rakam ve onun katları gelince, o rakamı söyleyen öğrenci rakam yerine "Bommm !" der. Ondan sonra gelenler sıra ile sayıları saymaya devam ederler.
Örneğin: 1-2-3-4- Bommm- 6-7-8-9- Bommm-11-... gibi. Oyunda şaşıran öğrenci oyun dışı kalır.
Bu oyunda toplu sınıf etkinliklerinde oynanabileceği gibi çocuğunuzla siz de karşılıklı olarak oyanayabilirsiniz. Ayrıca 5'er 10'ar 3'er 2'şer saymayı öğrendiklerinde; bu oyunu oynatırsanız daha fazla pekişecek ve zevkli olacaktır.
21- DÖRT KERE ZIPLA, ÜÇ KERE EL ÇIRP !
Oyuncular, ayakta daire şeklinde dururlar. Oyun yöneticisi elinde tuttuğu cisimleri öğrencilere göstererek, gösterdiği eşyaların sayısı kadar el çırpmalarını ister. Oyuncular gösterilen eşya miktarı kadar el çırpar ve hiç konuşmazlar. Oyunun ikinci turunda gösterilen iki eşyadan birincisinde zıplanması, ikincisinde el çırpılması istenir. Daha ileri aşamalarda " el çırp, zıpla, ayağını yere vur, çömel" gibi komutlarla oyuna devam edilir.
Daha önce de söylediğim gibi toplu halde oynanabildiği gibi çocuğunuzla birlikte de oynayabilirsiniz. Yeter ki isteyin... Ayrıca küçük çocuklara sayı saymayı öğretirken de oynayabileceğiniz bir oyun.
22- İSMİN BAŞ HARFİYLE ÖYKÜ YAZMA:
Çocuğunuzun isminin harflerinden oluşan cümleler kurarak bir öykü oluşturma oyunudur. Çocuğunuzun isminin "Ozan" olduğunu kabul edersek; "Oğlum ödevini erkenden bitirince çok şaşırdım. Babacığım zaten yarısını okulda yapmıştım. dedi. Ama ödev yapmanın yeterli olmadığını, o günkü derslerini oyun oynamadan önce mutlaka tekrar etmesi gerektiğini söyledim. Ne farkeder babacığım zaten ödev yaparken tekrar ediyorum." dedi. Şeklinde bir öykü yazdırabilirsiniz. Daha sonra başka isimlerle de öyküler oluşturabilirsiniz.
23- KELİME DEĞİŞTİRME:
Sınıfta öğrencilere oynatılabileceği gibi bu oyunu evde çocuğunuzla da oynayabilirsiniz.
Siz ve çocuğunuz, kağıdınıza dilediği bir kelimeyi yazın. Bu kelimenin sadece bir harfini değiştirerek, başka bir kelime yapın. Bu kelimenin de sadece bir harfini değiştirerek, başka bir kelime yapın. Böylece sürüp gider. Belli bir süre sonra herkesin bulduğu kelime sayılır. Kim en fazla kelime bulmuşsa o kazanır.
Örneğin: kasa
masa
maya
kaya
kaza
kazı
sazı
sarı ... bu şekilde devam eder.
24- SAYI ZİNCİRİ:
Bu oyun en az 3 kişi ile oynanır. Oyuncular tek sıra halinde veya halka şeklinde dizilirler. Oyun yöneticisi baştaki çocuğun elini, örneğin beş kere sıkar ve yanındaki çocuğun elini, kendisinin sıktığı kadar sıkmasını ister. Son oyuncunun elinin kaç defa sıkıldığı sorulur, böylece oyunun doğru veya yanlış oynandığı tespit edilir. Yer değiştirerek oyuna devam edilir.
PARMAK OYUNLARI:
25- SAYILAR:
Gürbüz bir parmak, (Baş parmak gösterilir)
Ne hoştur sayı saymak.
İşte bunlardan iki. (İki parmak gösterilir ve 10 parmağa kadar aynı hareketler yapılır.)
Şimdi de üç oldular,
Azıcık çoğaldılar.
Dört oldu bunlar bakın,
Şaşmayın siz sakın.
Beş kardeş ne güzeldir,
Hepsi de bir eldedir. (Bir el gösterilir.)
Bunlar da oldu altı,
Parmaklar ne çoğaldı.
Altı, bir daha yedi,
Daha sayma bitmedi.
Bunlarda sekiz kardeş,
Hepsi ikiz kardeş. (Parmaklar ikişer ikişer gösterilir.)
Şimdi dokuz oldular,
Ne kadar çoğaldılar.
Parmaklarım on oldu,
Eller parmakla doldu.(İki el birlikte gösterilir.)
26- SICAK-SOĞUK
Bu oyun sınıf içinde oynanabileceği gibi çocuğunuzla siz de oynayabilirsiniz. Sırayla biriniz ebe olun. Ebe odadan dışarı çıksın. Seçtiğiniz bir nesneyi ebenin bulması gereklidir. Nesne
saklanır. Ebe içeri çağrılır. Nesneye doğru yaklaştıkça, "sıcak, sıcak, sıcak", uzaklaştıkça, "soğuk, soğuk, soğuk" diye yön gösterilir. Oyuncunun üç kerede nesneyi bilmesi gerekir. Bilemeyen oyuncu ya tekrar ebe seçilir yada ceza olarak türkü veya şarkı söylemekle cezalandırılır.
27- EVET-HAYIR
Erkan Yolaç'ın bir zamanlar televizyonda sunduğu bu oyunu (şimdi reklamlarda) çocuğunuzla birlikte oynayabilirsiniz. Dikkat gerektiren bu oyunda biriniz sunucu biriniz de yarışmacı olacak. Sunucu elinde bir nesneyi mikrofon gibi yaparak, çeşitli sorular sorar. Oyuncunun sorulara "evet" veya "hayır" cevabı vermemesi gerekir. Belirli bir süre evet veya hayır demeyen oyuncu oyunu kazanır.
28- GÖRDÜĞÜMÜ BUL
Oyun sınıf içinde oynanabileceği gibi çocuğunuzla birlikte de oynayabilirsiniz. Öncelikle
siz oyun yöneticisi olun. Oyun yöneticisi bir nesne seçip onun bir özelliğini söyleyerek
oyuna başlar. Örneğin "yeşil görüyorum" der. Çocuğunuz o şeyi bulmaya çalışır. Bulunca
çocuğunuz başka bir cismin başka bir özelliğini söyleyerek oyuna devam eder. Bu sefer
siz bulmaya çalışırsınız.
29- HARF SALATASI
Bir kağıda 5 yada 10 tane kelimeyi, harflerin yerlerini değiştirerek yazın. Çocuğunuz bu harflerin oluşturduğu kelimeleri bulup defterine yazsın. Her bulduğu kelimede puan verin.
ÖRN: almek ----kalem
aasm------masa ...gibi.
PARMAK OYUNLARI:
30- DEDEMİN GÖZLÜKLERİ
Dedem uyurken, (Baş ve işaret parmakları ile gözlük yapılır)
Gözlüklerini kaybetmiş. (Gözlükler arkaya saklanır)
Aramış taramış, (Sağa sola bakılır)
Bir de bakmış, başının üstünde. (Saklanmış olan gözlük yuvarlakları, gözlük gibi başının üstüne konur)
PARMAK OYUNLARI:
31- SAAT:
Bir saat var. (Elde saat tutuluyor gibi yapılır)
Kulağıma koydum. (Kulağa götürülür.)
Tik tak, tik tak! (Dinliyormuş gibi yapılır.)
Şimdi oyun başlayacak, (Avuç içindeki saat yavaşça bir kenara bırakılır.)
Şip şak, şip şak!
32- EŞYA ADI YAZ:
Çocuğunuzla birlikte oynayabileceğiniz gibi sınıf içinde de oynanabilecek bir oyun bu.
Önce bir harf söyleyin ve bu harf ile başlayan eşya listesi hazırlayın. Oyun eşya ismi olacak diye genelleştirilebileceği gibi, yemek, meyve, hayvan, ev eşyası gibi isimler yazdırılarak daha da özelleştirilebilir.
33- AŞÇIBAŞI:
Sınıf içi yada evde oynayabileceğiniz bir oyun. Nasıl oynandığına gelince;
çocuğunuza seçtiğiniz bir harf ile hangi yemek yiyeceğini sorun. ÖRN: "Öğle yemeğinde "S" harfi ile başlayan hangi yemekleri yersin?" diye sorun. Çocuğunuz "S" harfi ile başlayan bir yemek söylesin. Sıra sizde şimdi de çocuğunuz size aynı veya başka harfle başlayan sorular sorsun. Duraksayan veya yemek ismi bulamayan eksi alsın. En az eksi alan oyuncu birinci seçilsin.
34- ALFABETİK SIRA
Çocuğunuzla oynayabileceğiniz bir oyun daha. Önce siz bir kelime söyleyin. Çocuğunuzla birlikte yarışmaya başlayın. Kelime içinde geçen harfleri alfabetik sıraya koyun. Harfleri en çabuk sıraya koyan oyuncu birinci seçilsin yada puan verin. Oyun sonunda en çok puanı alan oyunu kazansın.
35- ZIT ANLAMLI KELİMELER
Bu oyun için bir de top ya da balon gerekli. Çocuğunuzla karşılıklı oturun.
Oyunu başlatan oyuncu topu karşısındakine atarken bir kelime söyler. Topu tutan oyuncu, topu tutarken söylenen kelimenin zıddını söyler. O da topu atarken bir kelime söyler. Oyun böylece devam eder. Yanılan, kelime bulamayan oyuncu eksi alır. En az eksi alan oyuncu oyunu kazanır. Bu oyunu çocuğunuz arkadaşlarıyla da oynayabilir. Oyuncular fazla olursa eksi vermek yerine bilemiyen oyuncu oyundan çıkarılır. En sona kalan oyuncu oyunu kazanır.
ÖR: beyaz - siyah
üzgün - neşeli
altında- üstünde
ıslak - kuru .... gibi
36- KUTU KUTU
Bir kağıt üzerine en az 36 nokta işareti konur. Bu noktaları sırayla çocuğunuzla birlikte her seferinde bir çizgi olmak üzere birleştirin. Kareyi tamamlayan oraya kendi isminin baş harfini yazsın. Tüm noktalar birleştirildiğinde kimin bşa harfi fazlaysa oyunu kazanmış sayılır.
PARMAK OYUNLARI:
37- AÇIK KAPA
Açık kapa, açık kapa, (Avuçlar dışa dönük eller açılıp kapanır)
El çırpalım oy. (El çırpılır)
Açık kapa, açık kapa, kucağına koy. (Kucakta kavuşturulur)
Yavaş, yavaş, parmakların tırmansın. (Parmaklar göğüsten yukarı doğru yürütülür.)
Ağzını da aç ama, (Ağız açılır)
Sakın elini koyma. (Eller arkaya saklanır.)
38- MÜREKKEP LEKESİ
Gerekl Olanlar: Karton kağıt, Mürekkep, Oklava
Bir kartonu ikiye katlayın, sonra açın. Çocuğunuz kartonun bir tarafına bir kaç damla mürekkep damlatsın. (bunun için eski bir göz yada kulak damlasını kullanabilirsiniz) Kartonu tekrar katlayın. Üzerini elle veya oklavayla bastırın. Kartonu açın. Oluşan şekli çocuğunuz yorumlamaya çalışsın. Bakalım neye benzetecek?
39- ELLE MODERN RESİM
Gerekeli Olanlar: Guaj boya yada sulu boya, kağıt
Çocuğunuzun ellerini sulandırılmış guaj boyaya (ya da sulu boya) bulayın ve çok geniş bir kağıda ellerini bastırsın. Bu işlemi değişik renklerle tekrar edebilirsiniz. Çocuğunuzun hoşuna gidecek güzel resimler ortaya çıkacaktır.
40- YİYECEK SAYIMI
Gerekli Olanlar: Boş yumurta kabı (onluk veya otuzluk), dolmakalem, kuru üzüm
Boş yumurta kabının her bir bölmesine bir rakam gelecek şekilde, 1'den 10' a veya 30'a kadar rakamlar yazın. Çocuğunu önce bunların her birine üzüm doldurarak kaç tane blok olduğunu saysın. Sonra her blokta hangi rakam yazıyorsa o kadar sayıda kuru üzümü oraya doldursun. (kuru üzüm yerine sayı saymada kullanılan fasulyeleri de kullanabilirsiniz.)
41- SAYI KARŞILIKLARI
Gerekli Olanlar: Kartlar, kalem
İki grup kart hazırlayın. Bir grup karta 1'den 10'a kadar sayıları yazın. Diğer gruptaki kartlara ise bu rakamlara karşılık gelen resimler çizin. Örneğin "bir " için bir yumurta; "iki" için iki muz... gibi
42- HAFIZA TESTİ
Gerekli Olanlar:
Ev eşyaları ya da birkaç oyuncak ve bir mendil
Bakalım çocuğunuzun hafızası ne durumda!.. Önüne evinizin küçük eşyalarından veya onun oyuncaklarından bazılarını getirin. Bunları görmesine izin verin. Sonra gözlerini bir mendille kapatın ve önüne koyduğunuz eşyalardan bir tanesini saklayın. Hangisini sakladığınızı, diğerlerini eliyle yoklayarak bulmasını isteyin.
43- EVİN İÇİNDE HAZİNE AVI
Gerekli Olanlar:
Küçük oyuncaklar, hazine haritası
Çocuğunuzun küçük oyuncaklarını, kitaplarını ve küçük
şekerleri saklayarak, bunların yerlerini bir kağıda işaretleyin ve bir hazine haritası oluşturun. Çocuğunuz bu haritayı kullanarak sakladıklarınızı bulsun.
44- PATATES DAMGASI
Gerekli Olanlar:
Patates, bıçak, sulu boya ve fırçası, kağıt
Bir patatesi ikiye bölün, bıçakla üzerine kabartma bir şekil yapın. (yıldız, ay,çiçek, yaprak...vs.)
Çocuğunuz sulu boyayla bu patates kabartmasını boyasın. Sonra kağıda bassın. Kabartma kağıda çıkacaktır. Bunu değişik renklerle kağıdın değişik yerlerinde tekrarlasın.
Eminim çok hoşuna gidecektir. Bizler de çocukken bayılmazmıydık bu oyuna. Benim kızım hala oynuyor. Patatesleri saklamak zorunda kalıyorum.
45- İP BASKISI:
Gerekli Olanlar:
Uzun ip, sulu boya ve fırçası, kağıt
Çocuğunuz ipi istediği renklerde (karışık) boyasın. Kağıdın üstüne bir ucu kağıttan dışarı sarkacak şekilde gelişigüzel
koysun. Ve kağıdı ortadan ikiye katlasın. Üzerine elini basarak kağıdın dışından sarkmış olan ipi çeksin. Kağıdı açtığında oluşan şekiller inanın çok hoşuna gidecektir.
46- PARA KALIPLARI
Gerekli olanlar:
Kurşun kalem, bozuk paralar, çizgisiz dosya kağıdı.
Bozuk paraları kağıdın altına yerleştirin.
Kurşun kalemle kağıdı karalayın. Bozuk paranın görüntüsünün kağıda geçtiğini göreceksiniz.
47- ALFABE YARIŞI:
Yürüyüş esnasında, arabada veya dükkanda beklerken, alfabenin harflerini sırayla sergileyebileceğiniz nesneler bulun. Araba, bahçe, cam, çam ağacı, dükkan,... vb. İsterseniz bunu bir yarışma şekline de sokabilirsiniz. Alfabenin sonuna ilk ulaşan yarışmayı kazanır.
48- BENZER HARFİ BULMA OYUNU:
Bir kağıdın üst kısmına bir harf yazın. Sonra alfabedeki tüm harfleri karışık olarak kağıdın alt kısmına yazın. Aralarına üstteki harfi muhtelif defalar serpiştirin. Çocuğunuzdan üstteki harfin benzerlerini yuvarlak içine almasını, harfe benzemeyenlerin üzerine çarpı koymasını söyleyin.
49- SİMLİ ŞEKİLLER:
Bir karton kağıda geometrik şekiller çizin; üçgen, kare, dikdörtgen,... Sonra bu şekillerin üzerine yapıştırıcı sürün. Çocuğunuz bu şekillerin üzerine sim döksün. Simlerin yapışması çocuğunuzun hoşuna gidecektir. Çocuğunuzla bu şekillerin neler olduğunu konuşun.
50- HANGİSİ DAHA FAZLA?
Bu çocuğunuzun ölçü kavramıyla başa çıkabilme becerisini anlayabileceğiniz bir oyun. 16 tane şekeri, aynı boy ve şekilde parçalara ayırın. Bunları, her sıraya sekiz tane olacak şekilde, iki sıra halinde dizin. Her iki sıradaki parçaların birbirleriyle bir sıra yağmasına dikkat edin.
Çocuğunuz miktar kavramını algılayabiliyor mu? Her iki sırada da aynı sayıda şekerin olup olmadığını sorun. Eğer evet yanıtın alırsanız , üst sıradakilerin aralarını açarak bir kez daha aynı soruyu sorun. Daha sonra da üst ve alt sıradaki şekerlerin sayısını değiştirebilirsiniz.
51- KELİME BİLMECESİ :
İçinizden bir kelime tutacaksınız. Bu kelimeyi , bir bilmece gibi çocuğunuza soracaksınız. Bilmeceyi çözerse o da size kendi hazırladığı kelime bilmecesini soracak. En çok bilmeceyi bilen oyunu kazanır. Örnek:Bu kelime bir çiçek adıdır. G harfi ile başlar, sonu L harfi ile biter. Tek hecelidir, gibi.
52- ADINI SÖYLE :
Öğrenciler 10 kişiden az olmamak üzere, bir halka oluştururlar. Oyun yöneticisi oyunculardan birine bir eşya verir. (Örn: top gibi) Bu arada, “ E harfi ile başlayan bir meyve (hayvan, eşya, il gibi) adı söyle “ der ve çocuklar “ E” harfi ile başlayan meyve adı düşünürken eşyayı da yanındaki öğrenciye vermek zorundadır. Eşya, elden ele dolaşıp tekrar aynı öğrenciye gelene kadar meyve adı söylenmiş olmalıdır. Aksi halde oyuncu oyunu kaybetmiş sayılır.
Siz de bu oyunu çocuğunuzla birlikte oynayabilirsiniz. 10 kişi bulamayacağınıza göre süre tutarak yada sizlerde farklı oyun şekilleri üreterek oynayabilirsiniz.
TIKLAYINIZ
Evde, otobüs durağında, lokantada, parkta vs. oturuken, çocuğunuzdan etrafınızda gördüğü kırmızı renkli, sarı renkli, turuncu renkli... nesneleri saymasını isteyebilirsiniz. Bu arada henüz bilmediği renkleri öğrenme fırsatı bulacaktır. Her bulduğu renkte kendisini tebri etmeyi unutmayın. Sizin mutlu yüz ifadeniz onu yeni şeyler öğrenmeye teşvik edecektir.
2- BASKET OYUNU:
Gerekli olanlar: Çoraplar yada yumuşak toplar, çamaşır sepeti.
Çocuğunuzun bütün çoraplarını dışarı çıkarın. Birlikte bunları top şeklinde katlayın. Odanın diğer tarafına boş bir çamaşır sepeti koyun. Çocuğunuz çorap toplarını tek tek atarak sepete koymaya çalışsın. Sepete giren her çorapta bir puan kazansın. Oyunun sonunda sepete giren toplarla dışarıda kala topları saysın. Eğer sayı saymayı bilmiyorsa birlikte sayın, böylece öğrenir. İçerideki topların sayısı aldığı puanı gösterecektir. Çocuğunuz, bu aktivite ile hem basket oyununun ne olduğunu, hem de sayıların ne anlama geldiğini kolayca kavrayacaktır.
KÜÇÜK ÇOCUKLAR İÇİN PARMAK OYUNLARI:
3- BAŞ PARMAKÇIK
Baş parmakçık, baş parmakçık!
Neredesin? Neredesin?
-Buradayım efendim.(sağ el yumulu, baş parmak açık ve dik olarak arkadan çıkarılır.)
-Buradayım efendim.(Sol el yumulu, baş parmak açık ve dik olarak arkadan çıkarılır.)
Nasılsın efendim?
-Teşekkür ederim.(iki parmak tokalaşır.)
Parmak kaç, parmak kaç. (Sağ ve sol el kapalı olarak arkaya saklanır, sonra sırası gelen parmakla oynanır.)
4-HER ŞEYDEN BİR HİKAYE
Gerekli olanlar: Değişik ev eşyası, büyük bir torba
Kitap, anahtar, oyuncak hayvan gibi hikaye oluşturmaya uygun altı-yedi tane ev eşyasını büyük bir torbaya koyun. Her bir nesneyi teker teker torbadan çıkarıp onlarla başlayan küçük hikayecikler oluşturun. "Bir zamanlar küçük bir tavşancık yaşarmış, bu tavşancık bir gün anahtarıyla oynarken..." Çocuğunuzun da bu oyuna katılmasını hikayeyi oluşturmasını teşvik edin.
5- TAKLİT ET
Çocuğunuzun sizin yaptıklarınızı ve çıkardığınız sesleri taklit etmesini sağlayın. Bazen bir aslan, bazen bir at, bazen bir buharlı tren olun.
6- SAYI SAYMA
Gerekli olanlar: Küçük ev ve mutfak eşyaları (kendisine zarar vermeyecek olanlar)
Çocuğunuza ev eşyalarını sayma ödevi verin. Örneğin kaç çatal,kaşık olduğunu; kaç tane bardak olduğunu, kaçtane vazo olduğunu, kaç mandal olduğunu...vb. Bu işi dışarıda yürürken de sürdürebilirsiniz. Kuşları, çiçekleri, arabaları sayabilir.
7- BİR İKİ ANNEMİN FİKRİ
Kafiyeyle sayı saymak, çocuğunuzun sayıları hafızasında tutmasına yardımcı olacaktır.
Bir, iki annemin fikri;
Üç, dört üstümü ört;
Beş,altı iyi kahvaltı ;
Yedi, sekiz bazıları ikiz ;
Dokuz,on oyuna son.
ya da ;
1,2,3 ler yaşasın Türkler
4,5,6 Polonya battı
7,8,9 Alman domuz
10,11,12 İtalya tilki
13,14,15 Ruslar kalleş
16,17,18 Portekiz gibi çocukluğumuzun tekerlemeleriyle sayıları öğretebilirsiniz...
8- PARMAK OYUNLARI
Benim bir küçük bahçem var, (iki el birleştirilip yuvarlak bahçe yapılır)
Onu çok dikkatli kazarım. (parmaklar tırmık gibi yapılır.)
Çiçek tohumlarını buraya ekerim. (El ile tohum ekme hareketi yapılır)
Yağmur yağacak, (Ellerle yağmur hareketi yapılır)
Yağmur yağacak.
Çiçekler büyüyecek.(Ellerle büyüme hareketi yapılır.)
9- GÜNLERİ ÖĞRENMEK:
Gerekli Olanlar:Oyuncaklar
Çocuğunuzun en çok sevdiği yedi oyuncağı seçin. Bu oyuncakların her birine bir gün ismi verin. Her sabah kalktığınızda o günün adını taşıyan oyuncağı çocuğunuza verin. Böylece kısa zamanda günleri öğrenmiş olacaktır.
10- MUTLU YÜZLÜ SANDVİÇLER:
Gerekli Olanlar: Ekmek, fıstık ezmesi, çikolata tanecikleri.
Bir dilim ekmeğin bir yüzüne fıstık ezmesi sürün. Çocuğunuza çikolata parçacıkları verin ve bu dilimin üzerine gözler, burun ve gülen bir ağız yapsın. Böylece, mutlu bir yüz oluştursun.
11- BOVLİNG:
Gerekli Olanlar: 8-10 adet plastik içecek şişesi, platik top.
Bahçede yada evde düz bir alana plastik şişeleri birine top vurduğunda diğerleri de devrilecek şekilde dizin. Şişelerden 5-6 metre uzağa bir çizgi çizin. Çizginin gerisinde durun ve topu atarak şişeleri devirmeye çalışın. Bu oyun grup halinde daha zevkli geçer.
12- TEKERLEMELER:
Gerekli Olanlar: Sadece zamanınız
Arka arkaya kaç defa, hızlı bir şekilde, "Burası yaz köşesi, burası kış köşesi" diyebilirsiniz? Çocuğunuza bunu bir defa söyleyin. Büyük ihtimalle ikiniz de birkaç defa arka arkaya kekeledikten sonra kahkahalarınızı tutamayacaksınız. Oyunu, "Bir berber bir berbere gel beraber bir berber dükkanı açalım demiş", yahut " Bu yoğurdu sarmısaklasak da mı saklasak, sarmısaklamasak da mı saklasak ," gibi değişik tekerlemelerle renklendirebilirsiniz. Eşiniz de katılırsa gülüşmeler kesinlikle bulaşıcı hale
gelecektir.
PARMAK OYUNLARI:
13- YAVRU ARI:
Anneme bir yavru arı götürüyorum.(Eller karşılıklı getirilir ve içinde arı varmış gibi yapılır)
Çok sevinecek.
Anneme bir yavru arı götürüyorum,
Kim bilir ne diyecek.
Ufff... beni soktu. (Acı ile parmaklar açılır, eller silkelenir.)
14- KELİME TOMBALASI:
çocuklara oyunla birşeyler öğretmenin güzelliklerinden bahsediyorsun.Kesinlikle katılıyorum. Bunu birebir yaşayarakta gördüm ve bir oyunumu da senle paylaşmak istedim. Benim oğlum bu sene birinci sınıfa gidiyorve inanılmaz oyun çocuğu. Bundan sebep 1.dönem okumayı söktüremedim.Sömestr tatilinde kara kara bu çocuğa nasıl okuma yazma söktürürüm diye düşünürken aklıma bir fikir geldi.Tombala yaptım. Nasıl mı ? Bildiğimiz tombala oyunu. Ben aynen Tombala kartonu gibi kartonlar yapıp boş kutulara rakam yerine hece ve kelimeler yazdım. Ayrıca yine küçük küçük kare şeklinde kestiğim kartonlara da bu hece ve kelimeleri yazdım.Bu oyunda tek kural bez torbaya koyduğumuz bu ufak kartoncukları oğlum çekip okudu ve okuduğu bu yazıları aynı zamanda kartondan bularak okumasını daha da pekiştirmiş oldu....Böylece okumakla hiç işi olmayan oğluma okumayı hem sevdirdim hem de öğrettim. Tavsiye ederim.
15- HARF TANIMA:
Çocuğunuz küçük ve harfleri öğretmek istiyorsanız önce sesli harflerden başlayın. Bu harfleri fon kartonuna yazıp kesin.. Büyük ve küçük harf olarak. Her kartı gösterdiğinizde hangi harf olduğunu söylesin. Yalnız burada önemli bir nokta daha var. Aynı renk fon kartonuna yazmanızı tavsiye ediyorum. Çünkü rengi ezberleyip o renk kartonu gördüğünde harfi söyleyebilir harfi öğrenmemiş olur. Harflerin yazılı olduğu bu kartonları yere saçıp "hadi bana şimdi küçük e harfini bul bakalım" diyebilirsiniz.Her bulduğunda onu motive edici sözler söylemeyi unutmayalım. Bulamadığında da lütfen motive edelim kırmayalım çocuklarımızı.
Sesli harfleri öğrendikten sonra sessiz harfleri de öğretebilirsiniz. Ancak bunu sınıf öğretmenlerinden öğrenerek yapın. Çünkü sessiz harfleri "Ç" Çe diye çocuğunuza öğretmeyeceksiniz. Sadece sesi vermelisiniz. Harfi Çe diye öğretirseniz. yanına a getir dediğinizde Çea diyecektir. Lütfen dikkat edelim! yardım edelim derken çocuğun kafasını karıştırmayalım.
16- SIRTA HARF YAZMA OYUNU:
Okulda öğrenciler arasındada oynatılabilir, evde çocuğunuzla da oynayabilirsiniz.
Çocuğunuzun sırtına bir harf, hece, yada kelime yazın. Sırtı dönük olan çocuğunuz eğer bunu okuyabilirse alkışlayın. Sırta yazılırken mutlaka parmakla yazılmalıdır.
17- ADAM ASMACA:
Bu oyunu da okulda ya da evde çocuğunuzla oynayabilirsiniz. Öncelikle elinize bir kağıt kalem alın ve konu belirleyin. Hayvanlar,meyveler, eşyalar gibi.. Bu oyunu eminim ki herkes biliyordur ama yine de anlatıyorum. Kelime sayısı kadar yatay çizgi çizin. Çocuğunuz bir harf söylesin. Siz de var olan harfleri çizgilerin üzerine yazın. Yok olanlarda adamın teker teker vücudunu oluşturun. İnşallah idam olmaz. En çok sevilen oyunlardan biridir bu..
18- TREN:
Eğer sayıları öğretmek istiyorsanız tern oynayın çocuğunuzla. Ben bu oyunla öğrettim. Hem de 4 yaşındayken. Bildiğiniz gibi sayıları iki ayrı kağıda 1 den 10 a kadar yazın.
Önce çocuğunuz başlasın. Bir sayı yazsın siz bilmeye çalışın. Her bilemediğiniz de sayının bir kenarına bir çizgi çizsin. Bildiğinizde sayıları yazma sırası size geçecek. Bir sayı dört defa bilinmediği zaman kutunun içinde yer alır. artık bir vagon oluşmuş demektir bacasını, tekerleklerini ve dumanını çizdirip o sayıyı yolculuğa çıkartabilirsiniz...Çuf çuf çuf...
19- TEK-ÇİFT :
Bu oyun sınıf içinde oynanabileceği gibi çocuğunuzla siz de oynayabilirsiniz.
Oyunculardan biri tahtaya çıkarak yüzünü arkadaşlarına doğru döner. Elini arkasına gizleyip, parmaklarından bir kısmını kapatıp, bir kısmını açar. Öğrencilerden birine, "tek mi, çift mi? " diye sorar. Parmaklardan açık olanların tek veya çift olduğunu tahmin eden öğrenci ebe olur.
20- BOMMM !
Çocuklar bir halka olur. Oyunu yöneten; bir öğrenciden başlayarak sayı saydırır. Önceden tespit edilen bir rakam ve onun katları gelince, o rakamı söyleyen öğrenci rakam yerine "Bommm !" der. Ondan sonra gelenler sıra ile sayıları saymaya devam ederler.
Örneğin: 1-2-3-4- Bommm- 6-7-8-9- Bommm-11-... gibi. Oyunda şaşıran öğrenci oyun dışı kalır.
Bu oyunda toplu sınıf etkinliklerinde oynanabileceği gibi çocuğunuzla siz de karşılıklı olarak oyanayabilirsiniz. Ayrıca 5'er 10'ar 3'er 2'şer saymayı öğrendiklerinde; bu oyunu oynatırsanız daha fazla pekişecek ve zevkli olacaktır.
21- DÖRT KERE ZIPLA, ÜÇ KERE EL ÇIRP !
Oyuncular, ayakta daire şeklinde dururlar. Oyun yöneticisi elinde tuttuğu cisimleri öğrencilere göstererek, gösterdiği eşyaların sayısı kadar el çırpmalarını ister. Oyuncular gösterilen eşya miktarı kadar el çırpar ve hiç konuşmazlar. Oyunun ikinci turunda gösterilen iki eşyadan birincisinde zıplanması, ikincisinde el çırpılması istenir. Daha ileri aşamalarda " el çırp, zıpla, ayağını yere vur, çömel" gibi komutlarla oyuna devam edilir.
Daha önce de söylediğim gibi toplu halde oynanabildiği gibi çocuğunuzla birlikte de oynayabilirsiniz. Yeter ki isteyin... Ayrıca küçük çocuklara sayı saymayı öğretirken de oynayabileceğiniz bir oyun.
22- İSMİN BAŞ HARFİYLE ÖYKÜ YAZMA:
Çocuğunuzun isminin harflerinden oluşan cümleler kurarak bir öykü oluşturma oyunudur. Çocuğunuzun isminin "Ozan" olduğunu kabul edersek; "Oğlum ödevini erkenden bitirince çok şaşırdım. Babacığım zaten yarısını okulda yapmıştım. dedi. Ama ödev yapmanın yeterli olmadığını, o günkü derslerini oyun oynamadan önce mutlaka tekrar etmesi gerektiğini söyledim. Ne farkeder babacığım zaten ödev yaparken tekrar ediyorum." dedi. Şeklinde bir öykü yazdırabilirsiniz. Daha sonra başka isimlerle de öyküler oluşturabilirsiniz.
23- KELİME DEĞİŞTİRME:
Sınıfta öğrencilere oynatılabileceği gibi bu oyunu evde çocuğunuzla da oynayabilirsiniz.
Siz ve çocuğunuz, kağıdınıza dilediği bir kelimeyi yazın. Bu kelimenin sadece bir harfini değiştirerek, başka bir kelime yapın. Bu kelimenin de sadece bir harfini değiştirerek, başka bir kelime yapın. Böylece sürüp gider. Belli bir süre sonra herkesin bulduğu kelime sayılır. Kim en fazla kelime bulmuşsa o kazanır.
Örneğin: kasa
masa
maya
kaya
kaza
kazı
sazı
sarı ... bu şekilde devam eder.
24- SAYI ZİNCİRİ:
Bu oyun en az 3 kişi ile oynanır. Oyuncular tek sıra halinde veya halka şeklinde dizilirler. Oyun yöneticisi baştaki çocuğun elini, örneğin beş kere sıkar ve yanındaki çocuğun elini, kendisinin sıktığı kadar sıkmasını ister. Son oyuncunun elinin kaç defa sıkıldığı sorulur, böylece oyunun doğru veya yanlış oynandığı tespit edilir. Yer değiştirerek oyuna devam edilir.
PARMAK OYUNLARI:
25- SAYILAR:
Gürbüz bir parmak, (Baş parmak gösterilir)
Ne hoştur sayı saymak.
İşte bunlardan iki. (İki parmak gösterilir ve 10 parmağa kadar aynı hareketler yapılır.)
Şimdi de üç oldular,
Azıcık çoğaldılar.
Dört oldu bunlar bakın,
Şaşmayın siz sakın.
Beş kardeş ne güzeldir,
Hepsi de bir eldedir. (Bir el gösterilir.)
Bunlar da oldu altı,
Parmaklar ne çoğaldı.
Altı, bir daha yedi,
Daha sayma bitmedi.
Bunlarda sekiz kardeş,
Hepsi ikiz kardeş. (Parmaklar ikişer ikişer gösterilir.)
Şimdi dokuz oldular,
Ne kadar çoğaldılar.
Parmaklarım on oldu,
Eller parmakla doldu.(İki el birlikte gösterilir.)
26- SICAK-SOĞUK
Bu oyun sınıf içinde oynanabileceği gibi çocuğunuzla siz de oynayabilirsiniz. Sırayla biriniz ebe olun. Ebe odadan dışarı çıksın. Seçtiğiniz bir nesneyi ebenin bulması gereklidir. Nesne
saklanır. Ebe içeri çağrılır. Nesneye doğru yaklaştıkça, "sıcak, sıcak, sıcak", uzaklaştıkça, "soğuk, soğuk, soğuk" diye yön gösterilir. Oyuncunun üç kerede nesneyi bilmesi gerekir. Bilemeyen oyuncu ya tekrar ebe seçilir yada ceza olarak türkü veya şarkı söylemekle cezalandırılır.
27- EVET-HAYIR
Erkan Yolaç'ın bir zamanlar televizyonda sunduğu bu oyunu (şimdi reklamlarda) çocuğunuzla birlikte oynayabilirsiniz. Dikkat gerektiren bu oyunda biriniz sunucu biriniz de yarışmacı olacak. Sunucu elinde bir nesneyi mikrofon gibi yaparak, çeşitli sorular sorar. Oyuncunun sorulara "evet" veya "hayır" cevabı vermemesi gerekir. Belirli bir süre evet veya hayır demeyen oyuncu oyunu kazanır.
28- GÖRDÜĞÜMÜ BUL
Oyun sınıf içinde oynanabileceği gibi çocuğunuzla birlikte de oynayabilirsiniz. Öncelikle
siz oyun yöneticisi olun. Oyun yöneticisi bir nesne seçip onun bir özelliğini söyleyerek
oyuna başlar. Örneğin "yeşil görüyorum" der. Çocuğunuz o şeyi bulmaya çalışır. Bulunca
çocuğunuz başka bir cismin başka bir özelliğini söyleyerek oyuna devam eder. Bu sefer
siz bulmaya çalışırsınız.
29- HARF SALATASI
Bir kağıda 5 yada 10 tane kelimeyi, harflerin yerlerini değiştirerek yazın. Çocuğunuz bu harflerin oluşturduğu kelimeleri bulup defterine yazsın. Her bulduğu kelimede puan verin.
ÖRN: almek ----kalem
aasm------masa ...gibi.
PARMAK OYUNLARI:
30- DEDEMİN GÖZLÜKLERİ
Dedem uyurken, (Baş ve işaret parmakları ile gözlük yapılır)
Gözlüklerini kaybetmiş. (Gözlükler arkaya saklanır)
Aramış taramış, (Sağa sola bakılır)
Bir de bakmış, başının üstünde. (Saklanmış olan gözlük yuvarlakları, gözlük gibi başının üstüne konur)
PARMAK OYUNLARI:
31- SAAT:
Bir saat var. (Elde saat tutuluyor gibi yapılır)
Kulağıma koydum. (Kulağa götürülür.)
Tik tak, tik tak! (Dinliyormuş gibi yapılır.)
Şimdi oyun başlayacak, (Avuç içindeki saat yavaşça bir kenara bırakılır.)
Şip şak, şip şak!
32- EŞYA ADI YAZ:
Çocuğunuzla birlikte oynayabileceğiniz gibi sınıf içinde de oynanabilecek bir oyun bu.
Önce bir harf söyleyin ve bu harf ile başlayan eşya listesi hazırlayın. Oyun eşya ismi olacak diye genelleştirilebileceği gibi, yemek, meyve, hayvan, ev eşyası gibi isimler yazdırılarak daha da özelleştirilebilir.
33- AŞÇIBAŞI:
Sınıf içi yada evde oynayabileceğiniz bir oyun. Nasıl oynandığına gelince;
çocuğunuza seçtiğiniz bir harf ile hangi yemek yiyeceğini sorun. ÖRN: "Öğle yemeğinde "S" harfi ile başlayan hangi yemekleri yersin?" diye sorun. Çocuğunuz "S" harfi ile başlayan bir yemek söylesin. Sıra sizde şimdi de çocuğunuz size aynı veya başka harfle başlayan sorular sorsun. Duraksayan veya yemek ismi bulamayan eksi alsın. En az eksi alan oyuncu birinci seçilsin.
34- ALFABETİK SIRA
Çocuğunuzla oynayabileceğiniz bir oyun daha. Önce siz bir kelime söyleyin. Çocuğunuzla birlikte yarışmaya başlayın. Kelime içinde geçen harfleri alfabetik sıraya koyun. Harfleri en çabuk sıraya koyan oyuncu birinci seçilsin yada puan verin. Oyun sonunda en çok puanı alan oyunu kazansın.
35- ZIT ANLAMLI KELİMELER
Bu oyun için bir de top ya da balon gerekli. Çocuğunuzla karşılıklı oturun.
Oyunu başlatan oyuncu topu karşısındakine atarken bir kelime söyler. Topu tutan oyuncu, topu tutarken söylenen kelimenin zıddını söyler. O da topu atarken bir kelime söyler. Oyun böylece devam eder. Yanılan, kelime bulamayan oyuncu eksi alır. En az eksi alan oyuncu oyunu kazanır. Bu oyunu çocuğunuz arkadaşlarıyla da oynayabilir. Oyuncular fazla olursa eksi vermek yerine bilemiyen oyuncu oyundan çıkarılır. En sona kalan oyuncu oyunu kazanır.
ÖR: beyaz - siyah
üzgün - neşeli
altında- üstünde
ıslak - kuru .... gibi
36- KUTU KUTU
Bir kağıt üzerine en az 36 nokta işareti konur. Bu noktaları sırayla çocuğunuzla birlikte her seferinde bir çizgi olmak üzere birleştirin. Kareyi tamamlayan oraya kendi isminin baş harfini yazsın. Tüm noktalar birleştirildiğinde kimin bşa harfi fazlaysa oyunu kazanmış sayılır.
PARMAK OYUNLARI:
37- AÇIK KAPA
Açık kapa, açık kapa, (Avuçlar dışa dönük eller açılıp kapanır)
El çırpalım oy. (El çırpılır)
Açık kapa, açık kapa, kucağına koy. (Kucakta kavuşturulur)
Yavaş, yavaş, parmakların tırmansın. (Parmaklar göğüsten yukarı doğru yürütülür.)
Ağzını da aç ama, (Ağız açılır)
Sakın elini koyma. (Eller arkaya saklanır.)
38- MÜREKKEP LEKESİ
Gerekl Olanlar: Karton kağıt, Mürekkep, Oklava
Bir kartonu ikiye katlayın, sonra açın. Çocuğunuz kartonun bir tarafına bir kaç damla mürekkep damlatsın. (bunun için eski bir göz yada kulak damlasını kullanabilirsiniz) Kartonu tekrar katlayın. Üzerini elle veya oklavayla bastırın. Kartonu açın. Oluşan şekli çocuğunuz yorumlamaya çalışsın. Bakalım neye benzetecek?
39- ELLE MODERN RESİM
Gerekeli Olanlar: Guaj boya yada sulu boya, kağıt
Çocuğunuzun ellerini sulandırılmış guaj boyaya (ya da sulu boya) bulayın ve çok geniş bir kağıda ellerini bastırsın. Bu işlemi değişik renklerle tekrar edebilirsiniz. Çocuğunuzun hoşuna gidecek güzel resimler ortaya çıkacaktır.
40- YİYECEK SAYIMI
Gerekli Olanlar: Boş yumurta kabı (onluk veya otuzluk), dolmakalem, kuru üzüm
Boş yumurta kabının her bir bölmesine bir rakam gelecek şekilde, 1'den 10' a veya 30'a kadar rakamlar yazın. Çocuğunu önce bunların her birine üzüm doldurarak kaç tane blok olduğunu saysın. Sonra her blokta hangi rakam yazıyorsa o kadar sayıda kuru üzümü oraya doldursun. (kuru üzüm yerine sayı saymada kullanılan fasulyeleri de kullanabilirsiniz.)
41- SAYI KARŞILIKLARI
Gerekli Olanlar: Kartlar, kalem
İki grup kart hazırlayın. Bir grup karta 1'den 10'a kadar sayıları yazın. Diğer gruptaki kartlara ise bu rakamlara karşılık gelen resimler çizin. Örneğin "bir " için bir yumurta; "iki" için iki muz... gibi
42- HAFIZA TESTİ
Gerekli Olanlar:
Ev eşyaları ya da birkaç oyuncak ve bir mendil
Bakalım çocuğunuzun hafızası ne durumda!.. Önüne evinizin küçük eşyalarından veya onun oyuncaklarından bazılarını getirin. Bunları görmesine izin verin. Sonra gözlerini bir mendille kapatın ve önüne koyduğunuz eşyalardan bir tanesini saklayın. Hangisini sakladığınızı, diğerlerini eliyle yoklayarak bulmasını isteyin.
43- EVİN İÇİNDE HAZİNE AVI
Gerekli Olanlar:
Küçük oyuncaklar, hazine haritası
Çocuğunuzun küçük oyuncaklarını, kitaplarını ve küçük
şekerleri saklayarak, bunların yerlerini bir kağıda işaretleyin ve bir hazine haritası oluşturun. Çocuğunuz bu haritayı kullanarak sakladıklarınızı bulsun.
44- PATATES DAMGASI
Gerekli Olanlar:
Patates, bıçak, sulu boya ve fırçası, kağıt
Bir patatesi ikiye bölün, bıçakla üzerine kabartma bir şekil yapın. (yıldız, ay,çiçek, yaprak...vs.)
Çocuğunuz sulu boyayla bu patates kabartmasını boyasın. Sonra kağıda bassın. Kabartma kağıda çıkacaktır. Bunu değişik renklerle kağıdın değişik yerlerinde tekrarlasın.
Eminim çok hoşuna gidecektir. Bizler de çocukken bayılmazmıydık bu oyuna. Benim kızım hala oynuyor. Patatesleri saklamak zorunda kalıyorum.
45- İP BASKISI:
Gerekli Olanlar:
Uzun ip, sulu boya ve fırçası, kağıt
Çocuğunuz ipi istediği renklerde (karışık) boyasın. Kağıdın üstüne bir ucu kağıttan dışarı sarkacak şekilde gelişigüzel
koysun. Ve kağıdı ortadan ikiye katlasın. Üzerine elini basarak kağıdın dışından sarkmış olan ipi çeksin. Kağıdı açtığında oluşan şekiller inanın çok hoşuna gidecektir.
46- PARA KALIPLARI
Gerekli olanlar:
Kurşun kalem, bozuk paralar, çizgisiz dosya kağıdı.
Bozuk paraları kağıdın altına yerleştirin.
Kurşun kalemle kağıdı karalayın. Bozuk paranın görüntüsünün kağıda geçtiğini göreceksiniz.
47- ALFABE YARIŞI:
Yürüyüş esnasında, arabada veya dükkanda beklerken, alfabenin harflerini sırayla sergileyebileceğiniz nesneler bulun. Araba, bahçe, cam, çam ağacı, dükkan,... vb. İsterseniz bunu bir yarışma şekline de sokabilirsiniz. Alfabenin sonuna ilk ulaşan yarışmayı kazanır.
48- BENZER HARFİ BULMA OYUNU:
Bir kağıdın üst kısmına bir harf yazın. Sonra alfabedeki tüm harfleri karışık olarak kağıdın alt kısmına yazın. Aralarına üstteki harfi muhtelif defalar serpiştirin. Çocuğunuzdan üstteki harfin benzerlerini yuvarlak içine almasını, harfe benzemeyenlerin üzerine çarpı koymasını söyleyin.
49- SİMLİ ŞEKİLLER:
Bir karton kağıda geometrik şekiller çizin; üçgen, kare, dikdörtgen,... Sonra bu şekillerin üzerine yapıştırıcı sürün. Çocuğunuz bu şekillerin üzerine sim döksün. Simlerin yapışması çocuğunuzun hoşuna gidecektir. Çocuğunuzla bu şekillerin neler olduğunu konuşun.
50- HANGİSİ DAHA FAZLA?
Bu çocuğunuzun ölçü kavramıyla başa çıkabilme becerisini anlayabileceğiniz bir oyun. 16 tane şekeri, aynı boy ve şekilde parçalara ayırın. Bunları, her sıraya sekiz tane olacak şekilde, iki sıra halinde dizin. Her iki sıradaki parçaların birbirleriyle bir sıra yağmasına dikkat edin.
Çocuğunuz miktar kavramını algılayabiliyor mu? Her iki sırada da aynı sayıda şekerin olup olmadığını sorun. Eğer evet yanıtın alırsanız , üst sıradakilerin aralarını açarak bir kez daha aynı soruyu sorun. Daha sonra da üst ve alt sıradaki şekerlerin sayısını değiştirebilirsiniz.
51- KELİME BİLMECESİ :
İçinizden bir kelime tutacaksınız. Bu kelimeyi , bir bilmece gibi çocuğunuza soracaksınız. Bilmeceyi çözerse o da size kendi hazırladığı kelime bilmecesini soracak. En çok bilmeceyi bilen oyunu kazanır. Örnek:Bu kelime bir çiçek adıdır. G harfi ile başlar, sonu L harfi ile biter. Tek hecelidir, gibi.
52- ADINI SÖYLE :
Öğrenciler 10 kişiden az olmamak üzere, bir halka oluştururlar. Oyun yöneticisi oyunculardan birine bir eşya verir. (Örn: top gibi) Bu arada, “ E harfi ile başlayan bir meyve (hayvan, eşya, il gibi) adı söyle “ der ve çocuklar “ E” harfi ile başlayan meyve adı düşünürken eşyayı da yanındaki öğrenciye vermek zorundadır. Eşya, elden ele dolaşıp tekrar aynı öğrenciye gelene kadar meyve adı söylenmiş olmalıdır. Aksi halde oyuncu oyunu kaybetmiş sayılır.
Siz de bu oyunu çocuğunuzla birlikte oynayabilirsiniz. 10 kişi bulamayacağınıza göre süre tutarak yada sizlerde farklı oyun şekilleri üreterek oynayabilirsiniz.
TIKLAYINIZ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
SORU ALIMI KAPANMIŞTIR !!!
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.